כתבות

תוספי תזונה

 

רוב האוכלוסיה הישראלית צורכת אחד או יותר תוספי תזונה באופן יומיומי או לעיתים קרובות. תוספי התזונה בימינו הם: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, אנזימים, צמחי מרפא ועוד. תוספי תזונה מגיעים בצורות שונות כגון: קפסולות, טבליות, חליטות, תמציות, אבקות, משקאות ועוד. תוספי התזונה הפופולריים הם ויטמיני E ו- D, מינרלים מסוג סידן ומגנזיום וצמחי מרפא כגון: אכינציה, כורכומין, שום, חילבה ומוצרים יקרים ומורכבים יותר כגון: פרוביוטיקה, שומן דגים וגלוקוזמין. 

 

תויות והתוויות בתוספי תזונה

מוצרי המוגדרים כתוספי תזונה מכילה לרוב תוית אשר רשומה בה כל רכיבי המוצר, כמות רכיבים פעילים במנת הגשה ורכיבים נוספים ‏ (חומרי מילוי, חומרי טעם וריח, חומרים מונעי התגיישות). על התוית ניתן למצוא המלצות שימוש בתוסף התזונה ע"י היצרן אך ההחלטה בנוגע למינון הנדרש חייבת להעשות רק ע"י האדם אשר נוטל את התוסף תזונה והרופא המטפל. 

 

יעילות השימוש בתוספי תזונה

אם אינכם צורכים מזונות מסויימים או מחסירים אבות מזון, ישנם תוספי תזונה שיכולים לסייע לכם להשלים את החסרים של ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של גוף האדם ולמניעת מחלות שונות. אולם, תוספי תזונה אינם יכולים להחליף באופן בלעדי את סוגי המזונות החיוניים לדיאטה בריאה ותקינה. מקורות מעולים לתזונה נכונה ניתן למצוא באתר משרד הבריאות הישראלי.

 

מחקרים מדעיים שונים מצאו שתוספי תזונה יכולים להועיל לשפר את הבריאות הכללית ולסייע במצבי בריאות שונים, לדוגמה: סידן וויטמין D, חשובים מאוד לבריאות העצם ומונעים בריחת סידן. חומצה פולית מפחיתה את הסיכון לבעיות ילודה ואומגה 3 מחומצות שומן דגים עשויות לעזור לאנשים הסובלים מבעיות לב. הכורכומין נמצא כמסייע לבעיות לחץ דם, בעיות לב ולדלקות פרקים. המחקרים בנושא יעילות תוספי התזונה בשיפור תוחלת החיים ובסיוע במצבי בריאות שונים מתעדכנים כל הזמן. משרד הבריאות אינו מאשר את אפקטיביות תוספי התזונה לפני שהם משווקים לקהל הרחב. 

 

משנה זהירות וסיכון 

לתוספי תזונה שונים יש השפעה עצומה על תפקוד גוף האדם, יש תמיד לצפות ולהיות עירני לתופעות לוואי שונות, במיוחד בשימוש בתוסף תזונה חדש. השימוש בתוספי תזונה יכול להזיק כשמערבבים סוגים שונים של תוספים ללא השגחה וייעוץ ע"י איש מקצוע מוסמך, המתמחה בשימוש בתוספי תזונה. השפעות שליליות בשימוש בתוספי תזונה יכולים לקרות כשאנשים צורכים תוספי תזונה בכדי להחליף שימוש בתרופות מרשם. תוספי תזונה מסויימים יכולים להגביר דימומים ולשנות את תגובת הגוף לחומרי הרדמה. ישנם תוספי תזונה שונים שיכולים להשפיע על סוגים שונים של תרופות מרשם ולגרום לתופעות לוואי שליליות. להלן מספר דוגמאות: 

 

  • ויטמין K יכול להפחית את פעילות מדלל הדם מסוג "קומדין" המונע קרישיות הדם.
  • נוגדי חמצון מסוג ויטמין C ו- E עלולים להפחית את השפעת תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. 

     

    ישנם תוספי תזונה מסוימיים אשר מוספים באופן מלכותי לדגני בוקר ומשקאות. כתוצאה מכך, הינכם מקבלים יותר רכיבים אלו ממה שאתם חושבים, יותר לא תמיד טוב יותר. צריכה מוגזמת של רכיבי תזונה מסויימים עלולה לגרום לתופעות לוואי, לדוגמה: צריכה מוגזמת של ויטמין A עלולה להזיק לכבד ולגרום לכאבי ראש ומיגרנות, להחליש את העצמות ולגרום למומים ילודים. צריכה מוגזמת של ברזל עלולה לגרום לבחילות, הקאות ולפגיעה בכבד ובאיברים שונים בגוף. יש להפעיל משנה זהירות כשנוטלים תוספי תזונה בזמן הריון או בזמן הנקה וכשנותנים תוספי תזונה לילדים. ישנם תוספי תזונה שלא נבדקה מספיק בטיחותם ויעילותם בזמן הריון, הנקה או בשימוש ע"י ילדים. 

     

    איכות

    תוספי תזונה הינם מוצרים מורכבים וישנו תקן יצור עולמי הנקרא GMP אשר נועד לסייע לדעת את סוגם, חוזקם והרכבם של תוספי התזונה. התקנים המחמירים של GMP עוזרים למנוע זיהומים ע"י השמת תקני הגיינה נהותה במפעל המייצר ותקנים בהדבקת התויות עם אזהרות והמידע הנדרש לכל תוסף תזונה. משרד הבריאות הישראלי ממונה על פיקוח ומתן רשיונות GMP למפעלים המייצרים תוספי תזונה בישראל. בנוסף, ישנם ארגוני צד ג' שונים אשר מציעים בדיקות ומבחני איכות שונות אשר מאשרים את בטיחות השימוש בתוספי התזונה הנבדקים ואת הרכב הרכיבים אשר רשומים על התוית. 

     

    חשוב לזכור 

     

    לא מומלץ לצרוך תוספי תזונה לטיפול במחלה בריאותית אשר אבחנת בצורה עצמאית ובלי להיוועץ ברופא המטפל.  

     

    • אין לצרוך תוספי תזונה זמן שימוש עם תרופות מרשם ללא אישור מהרופא המטפל.
    • תמיד תבדוק עם הרופא המטפל שלך אם השימוש בתוספי תזונה מסויימים יכולים להפחית את השפעת חומרי הרדמה לפני ניתוח. כשרשום על תוסף תזונה "טבעי" זה לאו דווקא אומר "בטוח". בטיחותו של תוסף תזונה מורכב ממספר אלמנטים כמו: הרכבו הכימי, כיצד הוא עובד בגוף האדם, כיצד מייצרים אותו והמינון הנלקח. ישנם סוגים מסויימים של צמחים שעלולים לגרום נזק לכבד. 

     

    לפני שצורכים תוספי תזונה שאל את עצמך את השאלות הבאות:  

     

    • מה היתרונות של השימוש בתוסף תזונה זה? 
    • האם יש סיכונים בנטילת תוסף תזונה זה? 
    • מה המינון המומלץ? 
    • מתי ולכמה זמן אני צריך ליטול תוסף תזונה זה?

       

      אם אינכם יודעים את התשובה לשאלה זו, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, הרבליסט קליני או איש מקצוע מוסמך בתחום תוספי התזונה. 

       

      למעבר למחלקת תוספי התזונה לחצו כאן